در مرام ما رفیقان نیست رسم حذف دوست،هرکه به ادد لیستمان آمد پروفایل تقدیم به اوست

.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
نظر سنجی
دیگر موارد
آمار وب سایت

حتما شما در اطراف محل زندگی‌تان عده‌ای جوان خوشحال را دارید که کفتربازی شغل اصلی‌شان است و به قدری نسبت به این کار علاقه نشان میدهند که اگر به انرژی هستهای علاقه نشان میدانند قطعا تا به حال جز نوابغ و دانشمندان کشور در این عرصه بودند. کفتربازی از دیرباز در کنار متر کردن خیابانها یکی از مشاغل و سرگرمیهای شریف جوانان بیکار است که ریشه در تاریخ و سنن بیکاری دارد. در عین حال این کفتربازی محدود به جا و مکان خاصی نیست و تمام شهر پر است از مزاحمتها و زیبایی پرواز گروهی کفترها که بیشتر از صاحب کفترها جماعت همسایه از آن مستفیض میشوند. در این مطلب سعی داریم نگاهی داشته باشیم بر تمام ریزه‌کاریها و اصطلاحات که در کفتر بازی جوانان این مرز و بوم مورد استفاده قرار میگیرد و نقش موثر دارند.

 

بیکاری (الافی): اصلیترین عامل برای گرایش به شغل شریف کفتر بازی. این‌که می‌گوییم شغل دلیل دارد چراکه از وقتی شهرداری در میدان شهدا مشهد دست به کفتربازی زده است (شاید فکر می‌کند اگر آن کفترها را هی از آن آلاچیق بکشند بیرون و هی ببرند داخل، میدان را شبیه میدان‌های پاریس می‌کنند) چندین پیمانکار برای این امر استخدام شدهاند و آن طور که از حرف و حدیث‌ها و شواهد بر میآید حقوق خوبی هم دریافت می‌کنند.

 

سوت: مهم‌ترین عنصر در تربیت کفتران است! برای شروع سوت زدن با دست مانعی ندارد اما برای استفاده دراز مدت سوت زدن بدون دست ضروری است.

 

مزاحمت و مردم آزاری: ویژگی مورد نیاز در خون فرد کفترباز؛ به گونه‌ای که ظهر در اوج خستگی همگان به کفتربازی بپردازد و جِز دادن تمام همسایگان هدف اصلی و دراز مدتش باشد.

 

انگیزه و عشق: در حال حاضر انگیزه، بیشتر پر کردن اوقات فراقت و بیکاری مفرط به نظر میرسد اما در گذشته این حرفه ارتباط زیادی به خانه همسایه و ازدواج داشته که اگر بیشتر از این توضیح بدهیم قطعاً دبیر تحریریه سایت اره را بر میدارد و می‌افتد به جان مطلبمان!

 

تیوب لاستیک: این یکی خیلی تخصصی است، برای پر دادن کفترها شدیداً مورد نیاز است. در واقع چرخاندن تیوب بر دور دست برای دور کردن کفترها از محل کفتربازی نوعی رقص و سمای عاشقانه برای کفتربازان است.

 

کفتر جَلد: کفتر جَلد، کفتری است که شما در هر جایی ولش کنید راه خانه را پیدا کند و خودش را برساند به خانه. هوش کفتر در این مسئله بسیار مهم است اما نحوه کار این چنین است که بالهای کبوتر بیچاره را تا چند وقت با نخ میبنند آن چنان که توان پرواز نداشته باشد. همین تنبیه کافی است تا کفتر بیچاره راه خانه را از یاد نبرد.

 

دون پاشیدن: این یکی از همین کفتربازی وارد گفتار همه ما شده. داستان از این قرار است که برای کفتر بیچاره دانه میپاشند تا بیاید نوش جان کند بعد همچین که سرگرم خوردن دانه است با یک تور بزرگ سرش را گول بمالند و خفتش می‌کنند. مرحله بعد از خفت کردن همان جلد کردن است که پیشتر ذکر آن رفت.

 

بغ بغ بغو بغو بغو: این یکی دیگر خیلی تخصصی است! خود نگارنده هم نمی‌داند کفترها از گفتن این جمله چه چیزی مد نظرشان است اما این تنها صدایی است که شما از کفتر بیچاره خواهید شنید.

 

کفتر کاکل به سر: یکی از انواع کفتر است که در رسای آن شعرها و آهنگ‌های بسیاری سروده شده است. اما به غیر از این مورد دم سیاه، دم سبز، چاهی، کاکلی، سه رگ، طوقی، کله اسب از انواع دیگر هستند که در این بین در رسای کفتر چاهی بیشتر از بقیه آهنگ تنظیم و ساخته شده است.

 

رنگ چشم، نوک، ناخن و کاکل: موارد مهم و تاثیرگذار در قیمت کفترها هستند. قیمت کفتر از 5 تا 100 هزار تومان فی میخورد که البته گونههای نادر گرانتر هم هستند.

 

تخم جارو، ارزن، گندم، ماش، شاه دانه: همگی غذای کبوترند. البته هر کدام در فصلی خاص برای کفتر جماعت مفید است، مثلاً ارزن را معمولا در فصل تیرماه به کفتر میدهند. چون دانه ارزن سبک بوده و کفتر را در موقع پرواز سنگین نمیکند.

 

نویسنده: مازیار حکاک - مجله جیم 
تاریخ انتشار : 1392-01-18 (08:41)

 



:: بازدید از این مطلب : 979
|
امتیاز مطلب :
|
تعداد امتیازدهندگان :
|
مجموع امتیاز :

تبلیغات
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی